V júli vstupuje do platnosti európska smernica o mýte. Výška mýta bude zohľadňovať aj emisie CO2

Novinky
9.5.2025

Celkovo sa bude zohľadňovať päť emisných tried CO2. Nižšie mýto po novom zaplatia vozidlá s najnižšími dopadmi na životné prostredie. Dopravcovia si už dnes môžu preveriť do akej emisnej triedy ich vozidlá patria prostredníctvom vyhľadávača emisnej triedy na www.emyto.sk.

Národná diaľničná spoločnosť pokračuje v informovaní dopravcov ohľadom zmien, ktoré prinieslo zosúladenie slovenskej a európskej legislatívy v oblasti výberu mýta. O transpozícii smernice sa viedli diskusie od roku 2017. Samotnú legislatívu prijal parlament v roku 2024 po odborných diskusiách so zástupcami nákladnej dopravy.

Po novom sa od 1. júla 2025 vo výpočte mýta pre nákladnú dopravu bude zohľadňovať aj kategorizácia vozidiel do piatich emisných tried. Pričom najnižšie mýto uhradia nákladné vozidlá s najvyššou emisnou triedou, teda s najnižšími dopadmi na životné prostredie. Európska smernica presne určuje aj využitie poplatkov za vyššie dopady na životné prostredie. Táto časť mýta môže byť investovaná výlučne do environmentálnych opatrení, ako sú napríklad obnovy mokradí, ekodukty, protihlukové steny. 

Zaradenie do jednotlivých emisných tried si môžu dopravcovia preveriť už dnes na stránke www.emyto.sk. Na webstránke nájdu všetky podrobné informácie a zároveň vyhľadávač emisnej triedy.

Pri rozdeľovaní nákladných vozidiel do jednotlivých tried pomáha aj jednoduché pravidlo. Do najnižšej emisnej triedy automaticky spadajú všetky nákladné vozidlá a vozidlá v kategórii M2 a M3 (autobusy), ktoré boli prvýkrát zapísané do evidencie vozidiel pred 1. júlom 2019. Výnimkou sú vozidlá poháňané čistou elektrickou energiou alebo vodíkom, tie sú automaticky zaradené do najvyššej emisnej triedy.  

Prevádzkovateľom nákladných vozidiel, ktoré boli do evidencie vozidiel prvýkrát zaradené po 1. júli 2019, sa odporúča skontrolovať si zaradenie do správnej emisnej triedy. V prípade, ak prehliadač emisnej triedy bude indikovať nárok na zaradenie do vyššej emisnej triedy CO2, dopravcovia si o preradenie do vyššej emisnej triedy CO2 budú môcť kedykoľvek elektronicky zažiadať.

Najčastejšie otázky o zmenách v mýte

 

Prečo sa mení mýto na Slovensku?

  • Ide o zosúladenie európskej legislatívy so slovenskou. V cene mýta sa tak po novom premietajú aj poplatky za emisie CO2.  Slovensko je jednou z posledných krajín Európskej únie, ktorá celoeurópsku legislatívu zaviedla.

Sú zmeny v mýtnom systéme rovnaké pre všetky krajiny?

  • Áno aj nie. Napríklad poplatok zohľadňujúci dopad dopravy na životné prostredie je povinný pre všetky krajiny. Napriek tomu výsledná výška sa líši. V prípade Slovenska platí, že výsledný dopad zmien na dopravcov je jeden z najnižších v rámci okolitých krajín, ktoré európsku legislatívu prijali už skôr. 

Majú zmeny v mýte dopad na poskytovateľov mýtnych služieb? 

  • Len pred rokom NDS umožnila vstup konkurencie na slovenský trh s výberom mýta. Kým pred 15. marcom 2024 mohli dopravcovia na Slovensku hradiť mýto výlučne cez jednu spoločnosť, od marca 2024 sa môžu rozhodnúť pre služby celkovo piatich mýtnych operátorov. Samotné zmeny v mýte nezvyšujú príjmy týchto spoločností.

Kam idú peniaze z výberu mýta?

  • V prípade zmien v mýte hrajú úlohu tri zložky. Prvá predstavuje 21% na infraštruktúru, ďalšie dve spolu predstavujú envirozložku vo výške 19% . V prípade zložky na infraštruktúru sú financie použité na údržbu diaľnic. Environmentálna zložka musí byť zo zákona využitá na environmentálne projekty, napríklad obnova mokradí, biomosty, protihlukové steny a pod.  

Kedy sa naposledy menili ceny mýta?

  • Zmeny vo výške mýta sa schválili v parlamentne v roku 2024. Výška mýta sa tak zmenila prvýkrát po 6,5 rokoch (posledné boli platné od 1.1.2019). Aktuálne Slovensko je v rámci strednej Európy krajinou s najnižším mýtom.  

Je pravda, že zmeny v mýte sa dotknú napríklad zásobovania obchodov v rámci mesta?

  • Mýtny systém na Slovensku sa nedotýka zásobovania v rámci intravilánu. Ak sa dovážajú napríklad pekárenské výrobky v rámci mesta, dodávatelia mýto neplatia.
Zdieľajte tento príspevok:

Aktuality

Pri zjednotení európskej a slovenskej mýtnej legislatívy sú vo výhode dopravcovia, ktorí využívajú EETS
Novinky 25.4.2025

Pri zjednotení európskej a slovenskej mýtnej legislatívy sú vo výhode dopravcovia, ktorí využívajú EETS

Od 1. júla dôjde k zjednoteniu európskej a slovenskej legislatívy. Sadzba mýta bude zohľadňovať aj limitné hodnoty emisných tried CO2, skupinu a podskupinu vozidla, či dátum prvej registrácie vozidla. Pri zmene pravidiel sú už dnes zvýhodnení dopravcovia, ktorí využívajú služby jedného z európskych poskytovateľov mýta, teda využívajú systém EETS.

NDS podpísala zmluvu na nový mýtny IT systém
Novinky 2.5.2024

NDS podpísala zmluvu na nový mýtny IT systém

Národná diaľničná spoločnosť pokračuje v krokoch na maximalizáciu výnosov z využívania diaľnic a rýchlostných ciest. Začiatkom roka prevzala predaj diaľničných známok. V marci NDS podpísala zmluvy so štvoricou medzinárodných poskytovateľov európskej služby elektronického výberu mýta (EETS), čím sa Slovensko otvorilo konkurencii pri výbere mýta. Aktuálne diaľničiari uzavreli roky meškajúce verejné obstarávania na vytvorenie mýtneho IT systému a na mýtne služby. Za posledných päť mesiacov sa tak pre budúce zníženie nákladov na mýto spravilo viac ako za predchádzajúce roky.

Slovensko cez víkend pribudlo na mape európskeho mýta
Novinky 18.3.2024

Slovensko cez víkend pribudlo na mape európskeho mýta

V piatok sa Slovensko úspešne zapojilo do Európskej služby elektronického výberu mýta. Počas víkendu bol systém monitorovaný, neboli zaznamenané žiadne technické problémy a pripojili sa prvé palubné jednotky európskych poskytovateľov výberu mýta. S EETS tak na slovenské diaľnice a rýchlostné cesty dorazila konkurencia, ktorá prinesie nové výhody pre dopravné spoločnosti.

Odoberajte newsletter

Buďte v obraze, pretože vedieť ako prví novinky z oblasti mýta je super. Nie je MÝTO jedno.

Prosím vyplňte správnu emailovú adresu!
Top