Kontakty
Máte otázky k téme EETS? Prelistujte naše Q&A. Pokiaľ ste nenašli, čo hľadáte, môžete nás kontaktovať telefonicky alebo emailom. Chcete vrátiť palubnú (OBU) jednotku? Môžete ju odovzdať na predajné miesto SkyTollu alebo poslať poštou na adresu skladu prevádzkovateľa Dokument Logistik, Pri Šajbách 1, 831 06 Bratislava. Pre otázky k téme národného mýta navštívte stránku www.emyto.sk.
eets@ndsas.sk
Napíšte nám
Národná diaľničná spoločnosť, a.s.
Dúbravská cesta 14
841 04 Bratislava
Služba EETS - European Electronic Toll Service - Európska služba elektronického výberu mýta predstavuje rozšírenie existujúcich národných mýtnych systémov o možnosť platby mýta jednou palubnou jednotkou a jednou zmluvou s jedným poskytovateľom EETS vo viacerých krajinách EÚ. Ide o medzinárodnú službu, ktorá umožní dopravcom jednoduchšie sa pohybovať naprieč konkrétnymi krajinami EÚ.
EETS prinesie dopravcom možnosť pohybovať sa iba s jednou OBE po viacerých krajinách EÚ bez povinnosti mať viacero registrácií a viacero OBU. Medzinárodná služba tak napomôže plynulým prechodom cez hranice, kde sa eliminujú zdržania pri registrácií. Ďalšou výhodou bude zjednodušenie platby mýta, keďže platba bude možná na jednu zmluvu naraz vo viacerých krajinách, v ktorých poskytovateľ EETS pôsobí. Taktiež bude možná platba mýta a PHM na jednu zmluvu/palivovú kartu. Tým, že sa vymenia viaceré národné OBU do jednej OBE, bude mať vodič napokon menej rušivých elementov za volantom.
Jedna zmluva, jedna platba, jedna palubná jednotka v celej Európskej únii. Európska služba elektronického výberu mýta (EETS) výrazne zjednoduší prechody hranicami i platobný systém.
Výber mýta prostredníctvom Európskej služby elektronického výberu mýta (EETS) bol spustený dňa 15. marca 2024.
Nie, nie je to nevyhnutné. Povinná je platba mýta, či to bude prostredníctvom Národného poskytovateľa alebo Poskytovateľa EETS je na rozhodnutí dopravcu. Registrovanie do EETS závisí od preferencií dopravcu, ak chce dopravca ostať v národnom systéme, nemusí nič meniť.
Dopravcovia sa už môžu registrovať priamo u akreditovaných poskytovateľov služby cez formuláre, ktoré majú na svojich web stránkach. Zoznam akreditovaných poskytovateľov, ktorí majú s NDS uzavretú zmluvu o poskytovaní EETS, nájdete na našom webe: https://www.mytobezhranic.sk/poskytovatelia/.
Každý poskytovateľ EETS by mal mať svoju sieť predajných a kontaktných miest, kde by mala byť možnosť registrácie.
Záujemcov o poskytovanie služby EETS v SR nájdete v sekcii Poskytovatelia.
Áno, ak budem chcieť využiť službu EETS, OBU bude potrebné vymeniť za OBE. Predpokladá sa, že každý Poskytovateľ EETS bude mať vlastnú OBE.
Uvedené závisí od konkrétneho Poskytovateľa EETS a od jeho rozsahu pôsobnosti. Každý Poskytovateľ EETS má zoznam krajín, v ktorých prevádzkuje EETS, z čoho vyplýva že každá krajina má viacerých Poskytovateľov EETS. Služba EETS je však ponúkaná len pre krajiny v rámci EÚ.
OBU (On-Board Unit) je termín pre klasickú národnú palubnú jednotku, OBE (On-Board Equipment) znamená EETS palubnú jednotku pre viaceré krajiny.
Parametre mýtneho systému (sadzby mýta, rozsah spoplatnenia) zostávajú rovnaké aj pri Národnom poskytovateľovi aj pri Poskytovateľovi EETS.
EETS je Európsky mýtny systém, ktorý predstavuje určitú nadstavbu nad národnými mýtnymi systémami a ponúka vybrané služby platby mýta v rámci viacerých krajín EÚ. Mýtny systém ktorý sa súťaží, má podobu Národného mýtneho systému, čo znamená, že bude zastrešovať výber mýta v Slovenskej republike, podporu EETS ako aj ostatné služby pre výber mýta mimo rozsah pôsobnosti EETS.
Ak potrebuje slovenský kamionista pri doprave zo Slovenska do Nemecka tri palubné jednotky – slovenskú, rakúsku a nemeckú, s EETS mu bude stačiť jedna. Šetrí miesto na čelnom skle, šetrí čas. Najväčšou výhodou je, že dopravná spoločnosť nemusí kontrolovať transakcie pre každý štát zvlášť. Má jednu zmluvu a jednu faktúru
Palubnú jednotku dodá poskytovateľ EETS, na umiestnenie do vozidla stačí priložený kábel zapojiť do voľnej 12V zásuvky, prípadne rozdvojky.
Zaregistrovať sa do EETS je možné priamo u jednotlivých poskytovateľov služby.
Poskytovatelia EETS majú rôzne pokrytie krajín, podrobné informácie získate tu: www.mytobezhranic.sk/poskytovatelia/
Po podpise zmlúv na elektronický mýtny systém a mýtne služby sa v zmysle plánovaného harmonogramu spustí proces vybudovania nového mýtneho systému.
Okrem Národného poskytovateľa výberu mýta môže mýto vyberať aj Poskytovateľ EETS, s ktorým bude mať dopravca uzatvorenú zmluvu.
Ak jazdí dopravca aj za hranice Slovenskej republiky, má pre neho zmysel zaregistrovať sa u poskytovateľov EETS a rozhodnúť sa podľa jednotlivých benefitov, ktoré EETS poskytovatelia ponúkajú. Zmysel je v tom, že v prípade jazdy do viacerých európskych krajín nečaká dopravca na hraniciach na registráciu a aktiváciu ďalších palubných jednotiek – len hranicou prejde. Benefity si nastavujú jednotliví poskytovatelia vo svojej réžii.
Určite áno. Využívaním služby EETS získate ďalšie benefity, akými sú napríklad prepojenie s palivovou kartou, resp. ďalšími službami. Neváhajte a opýtajte sa jednotlivých poskytovateľov, prečo by ste sa mali rozhodnúť práve pre nich.
Áno, je to možné. Treba si zabezpečiť palubnú jednotku (OBE) od jedného z EETS poskytovateľov a následne odovzdať jednotku (OBU) národného poskytovateľa na predajné miesto SkyTollu alebo poslať poštou na adresu skladu prevádzkovateľa Dokument Logistik, Pri Šajbách 1, 831 06 Bratislava. Je možné vrátiť neobmedzený počet palubných jednotiek naraz. Postup deregistrácie v národnom mýtnom systéme je na stránke www.emyto.sk prípadne vo Všeobecných obchodných pomienkach, ktoré sú súčasťou zmluvy s dopravcom.
Treba si dať pozor, aby dopravca nemal súčasne zapnuté viaceré palubné jednotky paralelne aktívne pre jednu mýtnu doménu, tzn. krajinu, napr. Slovensko. Po aktivácii európskej palubnej jednotky (OBE) musí dopravca deaktivovať OBU jednotku od SkyTollu.
Proces výmeny palubných jednotiek je nasledovný: V prípade, že zákazník už bude mať aktívnu EETS palubnú jednotku a pôjde na najbližšie kontaktné miesto vrátiť SkyToll OBU, môže dôjsť k zdvojeným transakciám. Je preto potrebné, aby zákazníci, išli buď s neaktívnou EETS OBE a aktívnou SkyToll OBU, a po vrátení SkyToll OBU na predajnom mieste ihneď aktivovali EETS OBE a pokračovali v jazde, prípadne naopak - na SkyToll OBU pred jazdou nastaviť transportný režim podľa manuálu k OBU a počas jazdy s aktívnou EETS OBE odovzdať SkyToll OBU.
Palubnú jednotku (OBE) po objednaní doručí buď kuriér, alebo si ju dopravca vyzdvihne na predajnom mieste. O spôsobe doručenia je dopravca informovaný prostredníctvom vybraného poskytovateľa.
Platba za palubnú jednotku sa u jednotlivých poskytovateľov líši, rovnako aj to, či je požadovaná kaucia od dopravcu za palubnú jednotku. Ohľadom aktuálnych obchodných podmienok, ktoré poskytujú jednotliví prevádzkovatelia, je potrebné sa informovať priamo u príslušného EETS poskytovateľa .
Palubná jednotka musí byť umiestnená na čelnom skle, nad úrovňou stieračov. Je možnosť zapojiť ju do 12V zásuvky. Veľkou výhodou je, že na prejazd viacerými EÚ krajinami Vám stačí jedna palubná jednotka a tým pádom ubudne veľký počet palubných jednotiek na čelnom skle
Pri prvom spustení treba skontrolovať správnosť údajov, ktoré zadal do OBE jednotky EETS poskytovateľ akými sú EČV, hmotnostná trieda, emisná trieda. Pri prevádzke vozidla je potrebné, aby vodič správne zadal do OBE jednotky počet prevádzkovaných náprav vozidla, resp. jazdnej súpravy.
Už pri objednávaní palubnej jednotky si zadefinujete, v ktorých krajinách plánujete jazdiť. Je možnosť si dodatočne priobjednať ďalšie štáty prejazdu. Krajiny, ktoré máte objednané, sa zobrazia v nastaveniach jednotky ako aktívne mýtne domény. V prípade, že na palubnej jednotke svieti farebná kontrolka s informáciou, že služba neposkytuje výber mýtneho, je potrebné sa obrátiť na zákaznícku podporu EETS poskytovateľa, pretože vám OBE jednotka nefunguje správne.
Najväčším benefitom služby EETS je jej prehľadnosť a jednoduchosť. Dopravca dostane prehľadnú faktúru a bez ohľadu na počet krajín, ktorými prechádzal a počtu transakcií, ktoré boli vykonané, platí len raz, jednému poskytovateľovi a jednou úhradou.
Pri odchode k inému poskytovateľovi služby EETS je potrebné zadať cez kontaktné miesto EETS poskytovateľa požiadavku o „Termination of cooperation” a príslušné oddelenia už zariadia blokáciu služieb a overenie, či sa všetko správne uzatvorilo – všetky mýtne transakcie. Upozorňujeme, dajte si pozor, aby ste nejazdili s dvomi zapnutými OBE jednotkami súčasne (od pôvodne zvoleného poskytovateľa a nového vybraného poskytovateľa).
Ak dôjde k chybe palubnej jednotky EETS (OBE), vodič by mal zastaviť a ako prvé kontaktovať svojho poskytovateľa EETS podľa ich zmluvných podmienok. Poskytovateľ by mal preveriť, či nevie OBE opraviť alebo naštartovať na diaľku. Ak sa to nepodarí, Poskytovateľ EETS by mal kontaktovať callcentrum SkyToll a nahlásiť pozíciu zákazníka, taktiež, že má nefunkčnú OBE a žiada výnimku z kontrolného systému počas cesty na najbližšie predajné miesto SkyToll. Tam sa registruje do národného mýtneho systému a dostane národnú palubnú jednotku. Potom môže pokračovať ďalej v jazde.
Zľavy platia rovnaké pri národnom mýtnom systéme alebo EETS a sú dané legislatívou podľa najazdených kilometrov. V prípade, ak by aj zákazník prešiel od jedného poskytovateľa k druhému, zľavy sa počítajú ďalej.