Vysvetli mi(ý) to - 5 vecí, ktoré potrebuješ vedieť o mýtnom systéme

Novinky
7.6.2023

Doterajší a nový mýtny systém, národné a európske mýto, palubné jednotky, kontrolný mechanizmus. Toto je len zlomok pojmov, ktoré musí ovládať ten, kto chce pochopiť fungovanie mýtneho systému v súčasnosti a kreovanie nového mýta. Uznávame, že problematika mýta je mimoriadne zložitá, preto často dochádza k nepochopeniu prebiehajúcich procesov. Poďme si vysvetliť mýtnu problematiku, bod po bode.

1. Čo je mýto a kto ho platí?

Spoplatnenie cestnej infraštruktúry má dve roviny – pre bežné, osobné vozidlá (s celkovou povolenou hmotnosťou vozidla do 3,5 ton) a pre nákladné vozidlá a autobusy (s celkovou povolenou hmotnosťou vozidla nad 3,5 ton). Kým osobnému vozidlu stačí na prejazd diaľnicou či rýchlostnou cestou elektronická diaľničná známka, nákladné vozidlá sú povinné platiť mýto. Diaľničná známka má časový charakter, mýto výkonový – to znamená, že sa platí za prejdené kilometre. Rozdiel je teda v tom, že na zaplatenie mýta potrebuje mať nákladné vozidlo alebo autobus pri prejazde vymedzených úsekov ciest takzvanú palubnú jednotku, ktorá monitoruje ich prejazd.

2. Ako sa peniaze z mýta dostanú do Národnej diaľničnej spoločnosti?

Mýtne poplatky vyberá Národná diaľničná spoločnosť prostredníctvom vysúťaženej spoločnosti SkyToll. Táto spoločnosť za svoju prácu dostáva províziu v zmysle zmluvného vzťahu. Spoločnosť SkyToll poskytuje Národnej diaľničnej spoločnosti komplexnú službu výberu mýta, čiže IT systém, palubné jednotky spolu s ich distribúciou a taktiež kontrolný systém. V zmysle zákona sú poplatky za mýto príjmom Národnej diaľničnej spoločnosti.

3. Prečo prichádza zmena?

Pretože zmluva s firmou, ktorá pre Národnú diaľničnú spoločnosť vyberá mýto teraz, bola nastavená nevýhodne pre štát. V minulosti bola provízia na úrovni polovice vybraného mýta. Toto sa nám podarilo znížiť na 38% za rok 2022 a v znižovaní pokračujeme aj tento rok. Taktiež výber mýta ovplyvňuje Európska legislatíva, ktorú Slovenská republika transponovala do národnej legislatívy.

4. Ako to chceme dosiahnuť?

Kompletnou zmenou a liberalizáciou mýtneho systému, v čom nám veľmi pomôže príchod nových európskych providerov a začatie prevádzky EETS na Slovensku. Keď sme sa pustili do veľkej zmeny, dali sme si vypracovať štúdiu uskutočniteľnosti, ktorá súčasné mýto rozdelilo do troch častí a nastolila smerovanie budúceho výberu mýta na Slovensku. Prvá časť sa týka IT systému na výber mýta, druhá časť sa týka palubných jednotiek a ich distribúcie a tretia časť je na kontrolný systém. Najväčšou zmenou však bude príchod EETS providerov. Rozdeľme si to na drobné:

  • Prvá súťaž – Vybudovanie elektronického mýtneho systému a poskytovanie služieb technickej podpory

V prvom tendri súťažíme IT systém na výber mýta. Tento systém ide do vlastníctva Národnej diaľničnej spoločnosti a jeho úlohou je riadiť a spravovať výber mýta na Slovensku.

  • Druhá súťaž – Mýtne Služby

V druhom tendri súťažíme palubné jednotky a ich logistiku a distribúciu. Túto súťaž sme v priebehu času prehodnotili a znižovali predpokladanú hodnotu zákazky. Dôvodom bol fakt, že vďaka príchodu európskych providerov nebudeme potrebovať toľko „slovenských“ palubných jednotiek, ako sme pôvodne predpokladali.

  • EETS poskytovatelia

EETS (Európska služba elektronického mýta) sa na Slovensku zavedie už čoskoro. V rámci tohto systému budú pre štát vyberať mýto ďalšie firmy, ktoré pôsobia aj na európskom trhu, naprieč viacerými krajinami. Veľkou výhodou je vytvorenie konkurenčného prostredia. Vždy je lepšie, keď na trhu pôsobí viac subjektov, ktoré medzi sebou súťažia kvalitou svojich služieb. Pre dopravcov to bude mať ešte viac výhod. Budú si môcť vybrať toho poskytovateľa, ktorý im vyhovuje najviac, čo sa týka rozsahu krajín, v ktorých pôsobí a aj čo sa týka rôznych sprievodných benefitov a služieb.

  • Kontrolný systém

Tu pracujeme na variante odkúpenia časti podniku „Vynucovanie“ od spoločnosti SkyToll priamo do vlastníctva Národnej diaľničnej spoločnosti. Ide o získanie softvéru a hardvéru, ktorý súvisí s touto časťou podniku - kontrolné brány s ich vybavením, taktiež kontrolné vozidlá a príslušní pracovnívi. V súčasnosti rokujeme na podmienkach odkúpenia časti podniku „Vynucovanie“.

5. Čo presne sa zmení?

Mýto bude výhodnejšie a efektívnejšie. Mýto bude na Slovensku vyberať niekoľko spoločností, medzi nimi veľkí európski hráči. Vďaka tomu sa pomyselne zmažú hranice krajín a dopravca sa nebude musieť zastaviť na hranici s Rakúskom a zmeniť „slovenskú“ palubnú jednotku za „rakúsku“. Jednu palubnú jednotku bude môcť využiť na prejazd Slovenskom aj všetkými ostatnými krajinami, kde funguje jeho EETS poskytovateľ. Okrem toho prinesieme nový systém na výber mýta, ktorý bude mať Mýtny úrad vo svojich rukách spolu s národnými palubnými jednotkami. Všetky tieto kroky vedú k podstatnému zlacneniu nákladov na správu a výber mýta na Slovensku.

Zdieľajte tento príspevok:

Aktuality

Slovensko cez víkend pribudlo na mape európskeho mýta
Novinky 18.3.2024

Slovensko cez víkend pribudlo na mape európskeho mýta

V piatok sa Slovensko úspešne zapojilo do Európskej služby elektronického výberu mýta. Počas víkendu bol systém monitorovaný, neboli zaznamenané žiadne technické problémy a pripojili sa prvé palubné jednotky európskych poskytovateľov výberu mýta. S EETS tak na slovenské diaľnice a rýchlostné cesty dorazila konkurencia, ktorá prinesie nové výhody pre dopravné spoločnosti.

Výber mýta na našich cestách sa liberalizuje. Slovensko spúšťa EETS
Novinky 5.3.2024

Výber mýta na našich cestách sa liberalizuje. Slovensko spúšťa EETS

Slovensko sa 15. marca zapojí do Európskej služby elektronického výberu mýta (EETS). Národná diaľničná spoločnosť podpísala zmluvy so štvoricou medzinárodných poskytovateľov služby, ktorí prešli procesom akreditácie. Európska služba elektronického výberu mýta prinesie na slovenské diaľnice a rýchlostné cesty konkurenciu vo výbere mýta, liberalizuje trh a dopravcom zaistí vyšší komfort.

Služba európskeho mýta je spustená, pripájame providerov
Novinky 10.1.2024

Služba európskeho mýta je spustená, pripájame providerov

Európska služba elektronického výberu mýta je na Slovensku spustená od decembra 2023. V súčasnosti overujeme nastavenie palubných jednotiek jednotlivých providerov priamo v teréne. Finálnym krokom bude určenie termínu začatia priamej fakturácie mýta.

Národné mýto: Nový typ palubnej jednotky a IT systém pre predajné miesta prešli testom funkčnosti
IT 8.11.2023

Národné mýto: Nový typ palubnej jednotky a IT systém pre predajné miesta prešli testom funkčnosti

Nový typ mýtnej palubnej jednotky a IT systém pre predajné miesta majú za sebou komplexné funkčné testy. Tie potvrdili, že OBU jednotky sú plne kompatibilné s mýtnym systémom a pripravené do ostrej prevádzky. Otestovanie palubných jednotiek a navrhovaného IT systému pre predajné miesta boli dôležitým míľnikom pred podpisom zmluvy s víťazom verejnej súťaže.

Dohoda s EETS poskytovateľmi: všetci začnú dodávať službu naraz
Novinky 27.10.2023

Dohoda s EETS poskytovateľmi: všetci začnú dodávať službu naraz

Spusteniu Európskej služby elektronického výberu mýta (EETS) už nič nebráni. Ostrá prevádzka EETS začne v januári 2024, presný termín bude s EETS poskytovateľmi dohodnutý v priebehu nasledujúcich mesiacov. Medzinárodní EETS poskytovatelia vyberajú mýto od dopravcov naprieč viacerými krajinami, pričom na trhu sa tým zabezpečí efektívnejšie konkurenčné prostredie, lacnejšie služby, na ktorých šetrí štát a získava dopravca. Výhodou služby EETS je to, že nie je nutné zastavovať sa na štátnych hraniciach, zapínať a vypínať palubné jednotky, ale ich funkcionalita bude vo všetkých európskych krajinách, v ktorých poskytovateľ pôsobí.

Odoberajte newsletter

Buďte v obraze, pretože vedieť ako prví novinky z oblasti mýta je super. Nie je MÝTO jedno.

Prosím vyplňte správnu emailovú adresu!
Top