Testovanie EETS providerov v plnom prúde: OBE jednotky musia najazdiť 10.000 kilometrov

IT
17.8.2023

Slovenský mýtny trh je už pripravený na príchod nových medzinárodných EETS poskytovateľov, ktorí budú vyberať mýto od Nového roka už aj na Slovensku. Tí sú momentálne v testovacej fáze, počas ktorej musia napríklad najazdiť 10.000 kilometrov, aby sme zistili, či sú ich systémy kompatibilné s našimi. Slovensko v tomto kroku akreditácie nových výbercov mýta postupuje unikátne – vytvorili sme zrkadlové testovacie prostredie, preto dokážeme testovať dvoch EETS poskytovateľov naraz. Prečítajte si, ako prebiehajú testy palubných jednotiek. 

Počas individuálnych skúšok vykonáme na OBE jednotke poskytovateľa takmer 20 testov. Musia s palubnou jednotkou vykonať niekoľko prejazdov popri statickom kontrolnom vozidle, popri mobilnom (idúcom) kontrolnom vozidle a testujeme aj prejazdy pod kontrolnými bránami. Potom nasledujú komplexné skúšky, počas ktorých sa overí celková funkcionalita procesov. Nasleduje pilotná prevádzka, počas ktorej prebieha permanentné jazdenie na slovenských cestách a počas ktorej overujeme, či sú palubné jednotky jednotlivých EETS poskytovateľov správne nastavené.

Testy v číslach:
• 20 prejazdov vedľa stojaceho kontrolného vozidla
• 20 prejazdov popri mobilnom (idúcom) kontrolnom vozidle
• 100 prejazdov pod kontrolnou bránou
• 4 komplexné skúšky overujúce celkovú funkcionalitu procesov


Aká je funkcia kontrolného vozidla v testovaní EETS?
Kontrolné vozidlo je vybavené monitorom, ktorý zobrazuje dáta z testovaných palubných jednotiek uložených v okoloidúcom vozidle. Mýtny úradník si vie prejsť všetky potrebné informácie – napríklad počet náprav, emisnú normu nákladného vozidla, ale hlavne vie skontrolovať, či je palubná jednotka zapnutá a či je mýto zaplatené alebo nie. V prípade porušenia niektorých povinností vie posádka vozidla udeliť aj pokutu. Z pohľadu testovania nových EETS poskytovateľov je úlohou kontrolných vozidiel práve preverovať správnosť nastavenia palubných jednotiek.

Pilotná prevádzka v číslach:
• Testovacia flotila 3 vozidiel na jedného EETS poskytovateľa
• 9 palubných jednotiek
• Aspoň 6000 prejazdených kilometrov po diaľniciach
• Aspoň 4000 prejazdených kilometrov po cestách I. triedy
• 18 vybraných úsekov, po ktorých musia prejsť aspoň dvakrát


V akreditačnom procese sa momentálne nachádzajú štyria EETS poskytovatelia. Sú nimi ITIS, Telepass, Eurowag a Toll4Europe. Vytvorili sme všetky podmienky na to, aby všetci otestovaní EETS poskytovatelia nastúpili na ostrú prevádzku 1.1.2024.

Zdieľajte tento príspevok:

Aktuality

Čo by ste mali vedieť o zmenách v mýte
Novinky 13.5.2025

Čo by ste mali vedieť o zmenách v mýte

Od 1.7.2025 sa sadzba mýta skladá z poplatku za infraštruktúru, poplatku za externé náklady spojené s emisiami CO2 spôsobenými premávkou a poplatku za externé náklady spojené so znečistením ovzdušia spôsobeným premávkou. Prinášame Vám odpovede na Vaše najčastejšie otázky.

Pri zjednotení európskej a slovenskej mýtnej legislatívy sú vo výhode dopravcovia, ktorí využívajú EETS
Novinky 25.4.2025

Pri zjednotení európskej a slovenskej mýtnej legislatívy sú vo výhode dopravcovia, ktorí využívajú EETS

Od 1. júla dôjde k zjednoteniu európskej a slovenskej legislatívy. Sadzba mýta bude zohľadňovať aj limitné hodnoty emisných tried CO2, skupinu a podskupinu vozidla, či dátum prvej registrácie vozidla. Pri zmene pravidiel sú už dnes zvýhodnení dopravcovia, ktorí využívajú služby jedného z európskych poskytovateľov mýta, teda využívajú systém EETS.

NDS podpísala zmluvu na nový mýtny IT systém
Novinky 2.5.2024

NDS podpísala zmluvu na nový mýtny IT systém

Národná diaľničná spoločnosť pokračuje v krokoch na maximalizáciu výnosov z využívania diaľnic a rýchlostných ciest. Začiatkom roka prevzala predaj diaľničných známok. V marci NDS podpísala zmluvy so štvoricou medzinárodných poskytovateľov európskej služby elektronického výberu mýta (EETS), čím sa Slovensko otvorilo konkurencii pri výbere mýta. Aktuálne diaľničiari uzavreli roky meškajúce verejné obstarávania na vytvorenie mýtneho IT systému a na mýtne služby. Za posledných päť mesiacov sa tak pre budúce zníženie nákladov na mýto spravilo viac ako za predchádzajúce roky.

Odoberajte newsletter

Buďte v obraze, pretože vedieť ako prví novinky z oblasti mýta je super. Nie je MÝTO jedno.

Prosím vyplňte správnu emailovú adresu!
Top