Otvorili sme širokú diskusiu s odborníkmi i dopravcami o smernici Eurovignette

Novinky
21.4.2023

Na pôde Národnej diaľničnej spoločnosti sme otvorili širokú diskusiu o transpozícii európskej smernice Eurovignette, ktorá prinesie zmenu v spoplatnení diaľnic, rýchlostných ciest i niektorých ciest I. triedy. Pozvali sme si zástupcov miest, samospráv, krajov či zástupcov rôznych združení autodopravy alebo nákladnej dopravy, aby sme im vysvetlili, aké budú nové, budúce pravidlá.

Na verejnej platforme sa zúčastnili zástupcovia združenia ČESMAD, Únie autodopravcov Slovenska, Dopravného podniku Bratislava, samospráv a samozrejme, Ministerstva dopravy SR.


Zástupcov združení sme už takto s veľkým časovým predstihom informovali, aký vplyv bude mať transponovanie smernice. Jedným z dôležitých sprevádzajúcich zmien smernice je reportovanie na dvojročnej báze. Komunikujeme, aby sme umožnili predvídať zmeny. Dopravcovia sa budú vedieť vopred pripraviť na budúce novinky v mýte na Slovensku ako aj v okolitých krajinách Eú. Zmeny pre nich budú predvídateľné a budú si vedieť prispôsobiť svoje biznis postupy, zapracovať zmenu do svojich verejných obstarávaní a zmlúv.


Európska smernica Eurovignette má byť transponovaná do slovenskej legislatívy v roku 2024. Dopravcov sme upozornili, že tento dátum znamená „prevtelenie“ pravidiel do legislatívy, nie okamžitú účinnosť. Samotnú účinnosť zmien určí až legislatíva. Smernica prináša viacero zmien, najdôležitejšou je fakt, že aktuálne jednozložkové mýto sa zmení na trojzložkové. V sadzbe mýta by bol okrem aktuálneho poplatku za využívanie ciest zohľadnený aj poplatok za znečisťovanie prostredia a smernica umožňuje aj zavedenie zložky sadzby emisie CO2.

Zdieľajte tento príspevok:

Aktuality

Národné mýto: Nový typ palubnej jednotky a IT systém pre predajné miesta prešli testom funkčnosti
IT 8.11.2023

Národné mýto: Nový typ palubnej jednotky a IT systém pre predajné miesta prešli testom funkčnosti

Nový typ mýtnej palubnej jednotky a IT systém pre predajné miesta majú za sebou komplexné funkčné testy. Tie potvrdili, že OBU jednotky sú plne kompatibilné s mýtnym systémom a pripravené do ostrej prevádzky. Otestovanie palubných jednotiek a navrhovaného IT systému pre predajné miesta boli dôležitým míľnikom pred podpisom zmluvy s víťazom verejnej súťaže.

Dohoda s EETS poskytovateľmi: všetci začnú dodávať službu naraz
Novinky 27.10.2023

Dohoda s EETS poskytovateľmi: všetci začnú dodávať službu naraz

Spusteniu Európskej služby elektronického výberu mýta (EETS) už nič nebráni. Ostrá prevádzka EETS začne v januári 2024, presný termín bude s EETS poskytovateľmi dohodnutý v priebehu nasledujúcich mesiacov. Medzinárodní EETS poskytovatelia vyberajú mýto od dopravcov naprieč viacerými krajinami, pričom na trhu sa tým zabezpečí efektívnejšie konkurenčné prostredie, lacnejšie služby, na ktorých šetrí štát a získava dopravca. Výhodou služby EETS je to, že nie je nutné zastavovať sa na štátnych hraniciach, zapínať a vypínať palubné jednotky, ale ich funkcionalita bude vo všetkých európskych krajinách, v ktorých poskytovateľ pôsobí.

Testovanie EETS providerov v plnom prúde: OBE jednotky musia najazdiť 10.000 kilometrov
IT 17.8.2023

Testovanie EETS providerov v plnom prúde: OBE jednotky musia najazdiť 10.000 kilometrov

Slovenský mýtny trh je už pripravený na príchod nových medzinárodných EETS poskytovateľov, ktorí budú vyberať mýto od Nového roka už aj na Slovensku. Tí sú momentálne v testovacej fáze, počas ktorej musia napríklad najazdiť 10.000 kilometrov, aby sme zistili, či sú ich systémy kompatibilné s našimi. Slovensko v tomto kroku akreditácie nových výbercov mýta postupuje unikátne – vytvorili sme zrkadlové testovacie prostredie, preto dokážeme testovať dvoch EETS poskytovateľov naraz. Prečítajte si, ako prebiehajú testy palubných jednotiek.

Príchod EETS poskytovateľov výrazne zníži nákladovosť výberu mýta
Novinky 16.8.2023

Príchod EETS poskytovateľov výrazne zníži nákladovosť výberu mýta

Pokroky pri otváraní slovenského mýtneho trhu pre medzinárodných EETS poskytovateľov, harmonogram ich vstupu na trh a pozitívny vplyv liberalizácie trhu na nákladovosť výberu mýta na Slovensku. To boli hlavné témy, o ktoré sa dnes na pôde NDS zaujímali premiér Ľudovít Ódor a minister dopravy Pavol Lančarič. Manažment NDS vyzdvihuje prínosy príchodu EETS poskytovateľov, ktoré spočívajú nielen vo výraznom znížení nákladovosti výberu mýta, ale aj vo výhodách pre dopravcov. Mýtny trh už nebude monopolizovaný, vytvorí sa teda prirodzená súťaž, čo prinesie kvalitnejšie služby pre dopravcov a nižšie náklady pre štát. Už v budúcom roku očakávame, že minimálne 85 % vybraného mýta ostane v rozpočte NDS, vďaka čomu budeme môcť pristúpiť k intenzívnejšiemu skvalitňovaniu infraštruktúry diaľnic a rýchlostných ciest.

Dôležité informácie o mýtnom systéme na jednom mieste
IT 10.8.2023

Dôležité informácie o mýtnom systéme na jednom mieste

„Mýto“ je veľmi komplikovaná téma a niekedy sa môže stať, že sa informácie interpretujú inak, ako v skutočnosti sú. V roku 2023 mal štát zaplatiť na nákladoch 103 mil. eur, no nakoniec sa túto sumu podarilo stlačiť na 63 mil. Mnoho otázok a nezrovnalostí vychádza nielen z prostredia laickej verejnosti, ale častokrát sa objavujú aj v mediálnom prostredí.

Odoberajte newsletter

Buďte v obraze, pretože vedieť ako prví novinky z oblasti mýta je super. Nie je MÝTO jedno.

Prosím vyplňte správnu emailovú adresu!
Top