Záujem o tému nového spôsobu výberu mýta neutícha. Je to prirodzené a pochopiteľné. Aj v tejto časti si prečítate pravdivé vysvetlenia, podložené faktami, pretože kreovanie nového mýtneho systému je potrebné chápať v kontexte. Máme spoločný cieľ – aby verejné peniaze boli investované čo najrozumnejšie a najefektívnejšie, a aby čo najviac peňazí z výberu mýta ostalo v domácej ekonomike. Pozrite si najnovšie mýty o mýte.
- Keby polovica z výberu mýta nešla súkromnej spoločnosti, mali by sme rýchlejšie postavené diaľnice
Tento mýtus má dve roviny:
- Provízia pre spoločnosť, ktorá vyberá mýto na Slovensku pre NDS bola na úrovni okolo 50 % z vybraného mýta možno pred dvomi rokmi. Už vlani sa podarilo tento podiel stlačiť na 38 % a v tomto roku je provízia ešte nižšia. Momentálne by bolo zavádzajúce percentuálnu províziu na rok 2023 vyčísliť, pretože na jej výšku majú vplyv prebiehajúce rokovania o prevode kontrolného systému výberu mýta do rúk NDS a takisto aj príchod nových EETS poskytovateľov na slovenský mýtny trh. Ambíciou je ísť pod 20 %.
- Financie z výberu mýta NDS nepoužíva na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest. Tieto peniaze idú najmä na prevádzku systému, prípadne na opravu mostov, tunelov, vozoviek a podobne. Príprava a výstavba diaľnic a rýchlostných ciest je financovaná prevažne z iných zdrojov, a sú to najmä štátny rozpočet, Operačný program Integrovaná infraštruktúra (OPII) a Nástroj na prepájanie Európy (CEF).
- NDS od roku 2020 nič nerobí pre zlepšenie výberu mýta, naopak, robí všetky kroky k tomu, aby drahý SkyToll ostal na Slovensku dlhšie, než musí
NDS už dospela k viacerým míľnikom – boli vyhlásené 2 súťaže na nové mýto, zlacnili sme súťaž na mýtne služby o 150 miliónov eur, kreujeme mýtny úrad, ktorý bude mať v rukách celú správu mýtneho systému a otvorili sme dvere pre EETS poskytovateľov. Ďalej sme otestovali rozhranie IT systému, v ktorom budú EETS poskytovatelia fungovať a sú podpísané prvé zmluvy o budúcich zmluvách. Pokračujeme ďalej, aktuálne prebieha testovanie EETS poskytovateľov a čoskoro začnú s testovacími jazdami. Hlavným cieľom NDS nie je niekoho netransparentne a umelo vyšachovať z trhu, ale nastaviť podmienky tak, aby vedeli dopravcovia plynule prejsť k novým poskytovateľom a aby boli finančné kritériá pre štát čo najvýhodnejšie. Je pre nás neprípustné dospieť do situácie, že štát nebude schopný vyberať mýto a príde o desiatky miliónov eur mesačne.
- NDS nedokáže uzatvoriť verejné súťaže
Vo verejnej súťaži došlo k obštrukciám v súvislosti s viacnásobným uplatnením revíznych postupov. Preto zavedenie nového a efektívnejšieho mýta nastane neskôr, napriek našim ambíciám. Keď v rámci tendra nastane nejaký problém, verejnosť i médiá to zvyčajne pripisujú autorovi tendra, teda v tomto prípade Národnej diaľničnej spoločnosti. Je však potrebné uvedomiť si, že niekedy je za tým aj vyšší, medzinárodný faktor. Tak to bolo aj v tomto prípade – vojna na Ukrajine a obchodný konflikt medzi dvomi veľmocami spôsobili, že na trhu vznikol veľký nedostatok čipov, ktoré sú potrebné do palubných jednotiek a hardvéru potrebného na prevádzku týchto systémov. Firmy na to nejakým spôsobom museli reagovať. My sme však v tendri nezostali zamknutí, a to práve vďaka príchodu EETS poskytovateľov.
- Anti-inovačný mýtny evergreen: Nechceme previesť mýtny systém do rúk štátu, aj keď je to najvýhodnejšie riešenie. Získajme ho za euro, alebo ešte lepšie – zadarmo
Tento mýtus o mýte sa teší najväčšej popularite už dlhodobo. Ale opakovanie je matka múdrosti – vysvetlíme to opäť. Zadarmo sme nemohli mať nič. NDS venovala dva roky analýzam a hľadaniu najlepšieho možného riešenia tejto situácie. Riešenie, ktoré sa aktuálne realizuje je najlepším možným. Podložili sme to faktami a analýzami, ktoré sme ukázali všetkým kompetentným inštitúciám, napríklad aj Útvaru hodnoty za peniaze. Ak by sme uplatnili opciu na prevod mýtneho systému do rúk NDS, zaviazali by sme sa k tomu, že systém a financovanie výberu mýta by fungoval súčasným spôsobom dovtedy, kým prevod nezrealizujeme a odplata pre SkyToll by sa nezmenila a ostala by bez vyrokovaných súčasných zliav. V prípade súdnej cesty by to mohlo trvať aj roky. A opakujeme, že by to nebolo zadarmo. Okrem toho – previedli by sme starší systém a staré OBU jednotky, pričom prostredníctvom súťaže získame nový systém, ktorý nám bude vyhovovať a nedôjde k situácii, že skončí v zásuvke ako v susednej Českej republike. Čerešnička na záver – tieto úvahy boli aktuálne pred tromi rokmi. V súčasnosti už systém terajšieho výbercu mýta ani nepotrebujeme – prebiehajú verejné súťaže a EETS poskytovatelia sú na ceste.
- Stagnujeme so spúšťaním európskeho mýta
Nestagnujeme, pracujeme. Momentálne prebieha testovanie EETS poskytovateľov. Slovo testovanie možno budí dojem, že ide o niečo „nehotové“, avšak je to len akreditácia už finálneho produktu. To znamená, že nástup prvých dvoch EETS poskytovateľov na slovenský trh je už iba na krok od uskutočnenia. Títo poskytovatelia už na Slovensku obchodne pôsobia, hľadajú si svojich zákazníkov. Prvým krokom bude, že umožníme jazdu po Slovensku s OBE jednotkami, ktoré už dopravcovia majú od svojho EETS poskytovateľa k dispozícii. Od novembra počítame s tým, že títo noví poskytovatelia začnú produkovať prvé slovenské faktúry.
- Zmluva už mala dávno skončiť, ale NDS ešte stále nemá hotové alternatívy ku SkyTollu
Ako sme už vysvetlili, dohodou o ďalšom pôsobení spoločnosti SkyToll na Slovensku predchádzame tomu, aby výber mýta zlyhal a aby tak Slovenská republika neutrpela značné škody. Jednak finančné, ale aj dopravné – keby na Slovensku spadol systém výberu mýta, nechtiac by sme prilákali veľké množstvo nákladnej dopravy, ktorá by využila možnosť prejazdu „zadarmo“. Sprievodnými výsledkami by teda okrem výpadku príjmov boli aj zápchy a preťažovanie a poškodzovanie ciest. Zároveň – nie je alternatíva ako alternatíva. Európska služba elektronického mýta nebude iba „alternatíva“, ale samostatná inovatívna služba, ktorá tu bude už natrvalo. A k nemu ako doplnok pribudne národný poskytovateľ. Čiže nehľadáme alternatívy, tvoríme inovatívny, efektívny a rozumný systém.