Mýto makroekonomickým pohľadom - liberalizácia mýtneho trhu môže vzpružiť ekonomiku

Diaľnice
3.4.2023

Slovensko otvára brány mýtneho trhu medzinárodným EETS poskytovateľom, ktorí budú môcť po implementácii vyberať mýto aj na Slovensku. Tento krok významne zmení fungovanie trhu, pretože namiesto jedného výbercu ich bude na trhu pôsobiť viac. Budú si navzájom konkurovať, čo prinesie kvalitnejšie služby pre dopravcov. To ale nie je všetko. Plynulejšia doprava má výrazný vplyv aj na budovanie logistických centier práve na Slovensku, čo zase môže pozitívne ovplyvniť zamestnanosť a vzpružiť tak ekonomiku vo všeobecnosti. To všetko vďaka lepšiemu, efektívnejšiemu a plynulejšiemu pohybu tovarov cez našu krajinu. Prečítajte si viac v našom blogu, alebo si vypočujte podcast s riaditeľom Mýtneho úradu Jaroslavom Ivancom tu Anchor.fmSpotifyApple podcasts a Google Podcasts

Čo sa vlastne z ekonomického hľadiska zmení?
V súčasnosti vyberá mýto na Slovensku pre štát jedna spoločnosť, ktorá kedysi vzišla z verejnej súťaže. V ekonomickej terminológii sa táto situácia označuje ako monopol, čo v laickej reči znamená, že spoločnosť si môže určovať podmienky svojho fungovania sama, pretože nemá konkurenciu a nemá mu kto odlákať zákazníkov. V kontexte mýta je to o to výraznejšie, že ide o výber zákonom stanoveného poplatku za využívanie vybraných ciest nákladnou dopravou. Monopol je pre ekonómov strašiakom, často totiž prináša neefektívne narábanie s finančnými zdrojmi. Opakom je trhová konkurencia, ktorá vďaka prirodzenej súťaži prináša viacero pozitívnych vedľajších efektov. V našom prípade tieto pozitíva na slovenský mýtny trh prinesie pôsobenie medzinárodných EETS poskytovateľov.

Prečo je výhodné mať viacerých poskytovateľov?
Najmarkantnejším prínosom liberalizácie mýtneho trhu je zníženie nákladov. Keď pre NDS bude prevádzka mýtneho systému menej nákladná, môže ostať väčšina vybraného mýta „doma“ a môže byť použitá na prevádzku a vylepšovanie existujúcich diaľnic a rýchlostných ciest. Presne tak, ako žiadajú rôzne združenia dopravcov. Vytvorenie konkurenčného prostredia však prinesie dopravcom aj ďalšie výhody, ktoré pocítia ihneď. EETS poskytovatelia totiž prinášajú pre dopravcov aj ďalšie služby dopravného charakteru - napríklad palivové či logistické služby. Práve dodatočné služby a prozákazníckejší prístup sú faktormi, ktorými budú chcieť jednotliví poskytovatelia prilákať dopravcov a aj si ich udržať.

EETS poskytovatelia prinesú zrýchlenie dopravy
Vo všeobecnosti je najväčšou nefinančnou výhodou EETS pre dopravcov prejazd cez Slovensko bez toho, aby sa museli zastaviť na hraniciach a vymeniť OBU jednotku. Práve potenciálne zastavovanie je pre dispečerov veľmi dôležitým faktorom pri plánovaní trasy v rámci medzinárodnej prepravy. Zrýchlenie prepravy bez zbytočných zastávok zrýchli tok dopravy tovarov. Tento faktor zaváži aj pri budovaní logistických centier práve na Slovensku. S tým súvisí aj potenciálny nárast zamestnanosti a ďalšie pozitívne vplyvy na ekonomiku Slovenska.

Zdieľajte tento príspevok:

Aktuality

Vysvetli mi(ý) to - 5 vecí, ktoré potrebuješ vedieť o mýtnom systéme
Novinky 7.6.2023

Vysvetli mi(ý) to - 5 vecí, ktoré potrebuješ vedieť o mýtnom systéme

Doterajší a nový mýtny systém, národné a európske mýto, palubné jednotky, kontrolný mechanizmus. Toto je len zlomok pojmov, ktoré musí ovládať ten, kto chce pochopiť fungovanie mýtneho systému v súčasnosti a kreovanie nového mýta. Uznávame, že problematika mýta je mimoriadne zložitá, preto často dochádza k nepochopeniu prebiehajúcich procesov. Poďme si vysvetliť mýtnu problematiku, bod po bode.

Mýty o mýte sme zbúrali opäť aj na pôde hospodárskeho výboru
Novinky 25.5.2023

Mýty o mýte sme zbúrali opäť aj na pôde hospodárskeho výboru

Nie je mýto jedno. Pokračujeme vo vysvetľovaní, spresňovaní, argumentovaní a transparentnej komunikácii. Tento týždeň na pôde Výboru pre hospodárske záležitosti Národnej rady SR. Podpredseda predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti a riaditeľ úseku IT a spoplatnenia Jaroslav Ivanco opäť trpezlivo vysvetlil progres v zavádzaní nového a efektívneho mýtneho systému. Nielen poslancom výboru, ale aj predstaviteľom autodopravcov či zástupcom kontrolných orgánov. Búrame mýty o mýte, pretože to má zmysel.

Otvorili sme širokú diskusiu s odborníkmi i dopravcami o smernici Eurovignette
Novinky 21.4.2023

Otvorili sme širokú diskusiu s odborníkmi i dopravcami o smernici Eurovignette

Na pôde Národnej diaľničnej spoločnosti sme otvorili širokú diskusiu o transpozícii európskej smernice Eurovignette, ktorá prinesie zmenu v spoplatnení diaľnic, rýchlostných ciest i niektorých ciest I. triedy. Pozvali sme si zástupcov miest, samospráv, krajov či zástupcov rôznych združení autodopravy alebo nákladnej dopravy, aby sme im vysvetlili, aké budú nové, budúce pravidlá.

E(fektívne)-mýto: Budeme testovať dvoch EETS poskytovateľov naraz
IT 20.4.2023

E(fektívne)-mýto: Budeme testovať dvoch EETS poskytovateľov naraz

V rámci akreditačného testovania EETS poskytovateľov máme pripravené popri primárnom aj zrkadlové testovacie prostredie spolu s projektovým tímom. V laickej reči to znamená, že budeme vedieť testovať dvoch EETS poskytovateľov paralelne naraz. Najväčšou pridanou hodnotou paralelného testovania je časová úspora v implementácii jednotlivých EETS poskytovateľov do nášho mýtneho systému.

Odoberajte newsletter

Buďte v obraze, pretože vedieť ako prví novinky z oblasti mýta je super. Nie je MÝTO jedno.

Prosím vyplňte správnu emailovú adresu!
Top